WERKVORMEN

Hier vind je diverse werkvormen voor in de klas of thuis.

Een goede start van de dag

Bekijk het filmpje over de leukste meester ooit!

Vragen om in de klas te bespreken:

Wat vind je van deze manier van begroeten?

Waarom doet de leraar het op deze manier?

Hoe zou je zelf een nieuwe schooldag willen beginnen?

Wat zou voor jou een goede begroeting zijn?

Goed of slecht teamwork?

Bekijk het volgende filmpje:

Vragen om in de klas te bespreken:

Wat vind je van het filmpje?

Is het goed of slecht teamwork? Waaraan zie je dat?

Hoe kan het anders?

Bekijk nu het volgende fragment.

Wat is er anders in dit filmpje, vergeleken met het vorige?

Hoe zou je dat kunnen toepassen in je eigen omgeving?

Werkvormen Uniek in de klas

Je kunt kiezen voor een algemene insteek voor de les, bijvoorbeeld door het uniek-zijn of het talent van elke leerling als uitgangspunt te kiezen.  Hiervoor is de werkvorm Digital Stories geschikt. De opdracht voor de leerlingen is om een filmpje of fotoverhaal te maken over zichzelf en hun talent, volgens een stappenplan. Dat laatste is vooral bedoeld voor de leerlingen die meer structuur nodig hebben. Door de leerlingen elkaar hun filmpjes te laten zien, leren ze elkaar beter kennen en ontdekken ze elkaars talenten.

Klik hier voor een stap-voor-stap beschrijving: Digital Stories

Werkvormen over autisme

Kijken door een rietje

Eén leerling gaat even de klas uit (zodat hij/zij het digibord niet kan zien). Laat aan de klas een afbeelding op het digibord zien van een apparaat, bijvoorbeeld een grasmaaier of een stofzuiger. Meet met een stopwatch het aantal seconden dat de leerlingen nodig hebben om vast te stellen wat het is. Meestal zijn dat 2 of 3 seconden.

Klik de afbeelding weg en roep de leerling buiten de klas weer terug. Geef deze leerling een opgerold papierpijpje (zo een waar je erwtjes doorheen kunt schieten). De leerling kijkt door het pijpje naar de afbeelding op het digibord. Hoeveel seconden duurt het nu voordat de leerling weet wat er op het scherm staat? Waarschijnlijk duurt dat veel langer.

Dit effect zie je ook bij leerlingen met autisme. Hun hersenen hebben meer tijd nodig om informatie te ordenen en ze hebben meer moeite om hoofd- en bijzaken te scheiden.

Handleiding jas aandoen

Wat doe je precies als je je jas aandoet? Voor de meeste mensen is dit een fluitje van een cent en weet je gedachteloos wat je moet doen. Voor sommige mensen met autisme zijn normale handelingen lastig, omdat je ze wel in de juiste volgorde moet doen. Daarnaast vinden veel mensen het lastig om iemand anders precies uit te leggen wat je dan moet doen. De volgende oefening is leuk om te doen in de klas.

Schrijf de handleiding ‘Hoe doe ik mijn jas aan’. Beschrijf heel precies elke stap. Ruil daarna van handleiding met elkaar. Je doet net alsof je nog nooit in je leven een jas hebt aangetrokken. Lees de instructie die je hebt gekregen van je klasgenoot en doe precies wat er staat. En, wie heeft er uiteindelijk zijn jas goed aan?